Šapčanaka N. J. žrtva je internet prevare, zbog koje je sa njenog računa u samo jednom minutu skinuto 120 hiljada dinara. Naime, njoj je u četvrtak u 19 sati i 30 minuta stigla poruka, koja je ličila na poruku od Netfliksa, čiji je pretplatnik godinama unazad, a kako je ostala bez 120 hiljada dinara u trenutku, ispričala je za portal Šabačke novosti.
„Bila sam u gužvi, u prodavnici, i stigla mi je poruka da treba da izvršim plaćanje za nalog na Netfliksu, potrefilo se da sam ja baš pre mesec dana, uzela novi paket i sa osnovnog prešla na premijum, i to mi je prvo palo na pamet, da zbog promene paketa moram ponovo da unesem podatke za naplatu. I iznos od 680 dinara mi nije bio sumnjiv, jer je to okvirno cena koju sam do sada plaćala za mesečnu pretplatu Netfliksa“, počinje priču N. J. za Šabačke novosti, o prevari na koju je nasela.
Iako poruke sličnog sadržaja često stižu na telefone korisnika u Srbiji, ova je bila dosta spretnije urađena. Na samom linku nalazio se sajt koji je jako podsećao na sajt Netfliksa, a tokom unosa podataka, automatski je preusmerio na pravu Netfliks aplikaciju koja je bila instalirana na telefonu, te nije ličilo na nešto što je nelegalno.
„U tom trenutku mi jeste bilo malo nelogično, ali nije mi ništa bilo sumnjivo, bila sam rastrojena i u velikoj gužvi kada se to desilo i mahinalno sam popunila podatke. U šta sam upala, shvatila sam nekoliko trenutaka kasnije kada su počeli da pristižu izveštaji iz banke, prvo jedan odliv od 680 dinara, koji sam potvrdila, a zatim još dva odliva od 50 i 70 hiljada dinara koja su automatski odobrena, bez slanja OTP koda na moj telefonski broj“, navodi ova Šapčanka.

Ovo je klasična internet prevara, ali je razlika što je poruka stigla sa srpskog broja telefona, i što je firma kojoj je uplaćen novac ZBET.RS DOO BEOGRAD registrovana u Srbiji. Na internetu se mogu pronaći informacije da je pod tim imenom registrovana komapnija koja je vlasnik Admiral Beta, ali ostaje nejasno da li je ime te komapnije zloupotrebljeno u ovoj prevari. Mi smo im uputili pitanja i upozorili ih da je njihova firma zaloupotrebljena ali do objavljivanja teksta nije stigao odgovor.
„Ja sam odmah pozvala svoju bankarsku savetnicu, i ona je odmah shvatila o čemu se radi. Savetovala me je da odmah blokiram karticu i sav novac sa računa prebacim na neki drugi, što sam ja i uradila, verovatno bi skidali dok ga ne isprazne potpuno. Sve sam odmah sutradan prijavila policiji i oni će pokrenuti postupak protiv NN lica zbog sajber kriminala“, navodi N.J. za naš portal.
Inače, nekoliko puta godišnje aktuelne su ovakve prevare putem SMS-a, a svaki sledeći put prevare su sve bolje osmišljene pa je tako nekada teško u prvi mah otkriti da se radi o lažnoj stranici koja je delo hakera.
„Narodna banka Srbije je upozorila građane da obrate pažnju na SMS poruke koje im pristižu s nepoznatih brojeva, u kojima se kao pošiljalac javlja određeni pružalac usluga. Tim porukama se od građana obično zahteva da platnom karticom plate poštanske troškove ili troškove carina preko sajta klikom na link koji je naveden u poruci. U takvim slučajevima zapravo se radi o lažnim internet stranicama, koje su pod kontrolom N. N. lica odnosno hakera, a stranice kojima građani pristupaju liče na internet stranicu za koju se predstavaljaju. U uverenju da uplaćuju manje iznose, pojedini naši građani na tim sajtovima unose podatke s kartice, nakon čega, naviknuti na to da se prilikom plaćanja na internetu mora uneti jednokratna lozinka (OTP kod) koja im se dostavlja na broj telefona registrovan u banci, automatski unose i tu lozinku na sajt. U ovom scenariju, kada je kartica jednom smeštena u elektronski mobilni novčanik, hakeri tu karticu koriste za dalja plaćanja na internetu i fizičkim prodajnim mestima, jer takvi platni servisi funkcionišu tako da dalja autentifikacija pojedinačnih transakcija nije potrebna, pri čemu je omogućeno korišćenje jedne kartice na više uređaja“, saopštila je Narodna banka Srbije 2014. godine, kada su ovakve prevare bile takođe aktuelne.
U ovakvim slučajevima, veoma često epilog bude povraćaj novca, ali je to proces koji traje, i ukoliko nadležni organi utvrde da banka korisnika kartice nije dovoljno zaštitila. Svakako, korisnik odmah mora da blokira karticu, krađu i prevaru prijavi policiji i svojoj banci, a ukoliko bude potrebe kasnje i Narodnoj banci Srbije.